Lag din egen Preworkout

Lag din egen Preworkout med enkle ingredienser! Skreddersy en miks som passer til dine behov til økter der du trenger en ekstra boost.

Hva er PWO?

Preworkout (PWO) er kosttilskudd som gir en ekstra boost til treningen.  Det kan være fint å ta til dager du har litt lite energi eller viktige treninger og konkurranser der du vil gi litt ekstra. Du kan kjøpe ferdige preworkout-produkter i pulverform, men det er også ganske enkelt å sette sammen sin egen spesialblanding.

Den enkleste

Du får en veldig enkel, men effektiv Preworkout om du inntar følgende 30 minutter før trening:

  • Et stort glass rødbetjuice
  • En kopp kaffe eller et par shots espresso

Da får du to av de viktigste effektene mange avanserte Preworkouts gir: energi og fokus fra koffeinen i kaffen, og økt blodgjennomstrømning for bedre ytelse fra nitratene i rødbetjuicen.

Bland gjerne med et par teskjeer honning for et raskt energikick, så har du en enkel, billig og effektiv Preworkout med helt vanlige ingredienser.

Den litt mer avanserte

Om du vil lage noe som minner mer om de ferdige PWOene som finnes på markedet, men vil være sikker på akkurat hvilke ingredienser du får i deg, kan du lage en blanding fra kosttilskudd du selv plukker ut.

Aktuelle ingredienser:

  • Kreatin før økt maksimal styrke og eksplosivitet
  • Arginin for økt blodgjennomstrømning og pump
  • BCAA for umiddelbar restitusjon under trening
  • Glutamin for å utfylle BCAAene og gi optimal restitusjon
  • Vitamin B for energi og balanse
  • Elektrolytter for å bistå til optimal muskelfunksjon og unngå dehydrering
  • Karbohydrater for umiddelbar energi
  • Koffein for fokus og intensitet

Om du bruker rene varianter av alle disse ingrediensene, kan det bli mange tabletter å svelge, og som drikke er det ikke sikkert det smaker så godt. Bruk derfor gjerne noen produkter som er tilsatt en smak og søtningsmiddel, slik at din hjemmelagede Preworkout kan konkurrere på smak med de som er laget av proffene.

Om du går «all in» og putter oppi alle ingrediensene, må du være nøye med å lese deg opp på effekter og dosering slik at det ikke blir en mix som gjør mer skade enn gagn, og at du ikke får i deg unødvendige ingredienser.

Egen eller ferdig Preworkout?

Generelt sett er det best å bruke en ferdig PWO om du ønsker veldig mange ingredienser og effekter samlet i en dose. Da er du sikker på at dosering, synergier og effekter er optimalt lagt opp for en trygg og effektiv treningsbooster.

Ønsker du å eksperimentere med en og en ingrediens for å finne ut hva som fungerer for deg til ulike typer treninger, kan det være en god ide å lage sin egen PWO. Det kan gjøre at du sparer penger, får bedre effekt av tilskuddene og hjelpe deg til å bli bedre kjent med kroppen din.

Foto: Nicki Twang www.twang.no