Hvilket proteinpulver skal jeg velge?

Mange liker å bruke proteinpulver for å få i seg ekstra proteiner. Men hvilket proteinpulver er det rette for deg? Her er en liten guide som kan hjelpe deg å velge.

Velg proteinkilde først

Det første du må ta stilling til, er hva slags proteiner du vil ha i deg. Les ingredienslisten for å sjekke om proteinpulveret er laget fra en kilde du vil og kan spise. Her er det flere hensyn å ta:

Allergier

Har du spesielle krav til maten din som krever at du for eksempel unngår melkeprotein, må du se opp for myse (whey) og kasein.

Egne kostholdsvalg

Er du vegetarianer eller veganer, må du finne et proteinpulver som ikke bruker animalske kilder. Hamp, soya, og ris er gode, veganske proteinkilder.

Raske eller langsomme proteiner

Noen proteiner tas raskt opp i kroppen, og egner seg når du trenger kjapp tilgang på proteiner. Ulike varianter av myseprotein er eksempel på «raske proteiner». Er det lenge til neste gang du skal spise og du vil gi kroppen noe å jobbe med over tid, kan kasein fra melk være et godt proteinvalg.

Tilgjengelighet

Ikke alle proteinkilder er like lette å ta opp for kroppen, noe som forklares med begrepet biotilgjengelighet. Noen proteiner har høyere tilgjengelighet enn andre, som gjør at du utnytter proteinene i større grad. Dette kan også være et hensyn å ta. Myse- og eggeprotein har den høyeste biotilgjengeligheten.

Mange proteinpulver har proteiner fra flere kilder. Se etter sammensatte proteinpulver om du er ute etter flere ting i samme pulver.

Drikker du proteinpulveret som shake, eller blander du det i maten?

Andre næringsstoffer

Når du har valgt proteinkilde, kan det også være greit å tenke på hvilke andre næringsstoffer proteinpulveret gir deg. Har det mye eller lite karbohydrater? Har det en høy andel fett? Hampproteinpulver har for eksempel ganske mye fett sammenlignet med myseprotein. Dette kan være en bra ting siden dette er et sunt fett, men det er viktig å vite at det ikke bare er proteiner du får i deg.

Se også på mikronæringsstoffene: hvilke mineraler og vitaminer gir proteinpulveret deg? Tenk over behovene dine og matinntaket ditt for øvrig, og vurder hvilken rolle proteinpulveret skal ha i denne mixen.

Smak!

Uansett hvor bra proteiner pulveret inneholder: hvis det ikke smaker godt, er det store sjanser for at du ikke kommer til å bruke det. Tenk derfor over hvordan du kommer til å bruke pulveret: alene eller i mat, som en shake eller i en smoothie. Velg en smak du liker, og les anmeldelser for å få et velsmakende proteinpulver du kan kose deg med.

Miksbarhet

Noen proteinpulver er vanskelige å blande ut og gir tykke shakes (i verste fall med klumper). Andre lar seg lett riste ut og gir en fin, milkshakeaktig konsistens. Prøv deg frem og hør med andre for å finne et pulver som fungerer godt.

Andre faktorer

Det kan være store prisforskjeller på proteinpulver. Generelt sett er proteinpulver en relativt rimelig måte å få i seg proteiner på sammenlignet med for eksempel kjøtt, men det er likevel greit å vurdere pris per porsjon når du skal kjøpe proteinpulver. Større beholdere gir ofte mer for pengene.

Brukervurderinger og bestselgere kan være gode tips når du skal kjøpe noe: det de fleste liker, er kanskje også noe du kommer til å like.

Prøv deg frem

De færreste finer sitt favorittproteinpulver på første forsøk. Prøv deg frem, eksperimenter med merker, proteinkilder og måter å mikse det på, så finner du etter hvert ut hva som er det beste proteinpulveret for deg.