Frø – billig supermat for alle

Proteiner, fiber, sunt fett, vitaminer og mineraler. Frø inneholder viktige næringsstoffer i store mengder, og burde være en del av alle sitt grunnleggende kosthold.

Både Olympiatoppen og Helsedirektoratet  anbefaler frø på grunn av de positive effektene det har på kroppen, og de fleste gode dietter har mange frø som del av sitt standardutvalg. Både vegetarianere, veganere og kjøtttspisere kan ha godt av å få i seg mer frø. Her er en oversikt over noen av de viktigste:

Linfrø

Linfrø er et av de mest populære frøene blant folk som trener mye. De inneholder stoffer som kan dempe betennelser, påvirke blodgjennomstrømning og inneholder kraftige antioksidanter. Linfrø har et høyt innhold av Omega 3 og fiber, bidrar med B-vitamin (tiamin) og inneholder mineraler som kobber, mangan og magnesium. Vær OBS på at kroppen ikke klarer å bryte ned det harde skallet på hele linfrø, så for å få i deg alle næringsstoffene bør du spise dem knuste.

Hampfrø

Hamp er en plante som er populært av flere årsaker. Ikke minst er frøene helt unike når det gjelder ernæring! Hampfrø har i likhet med andre frø store mengder sunt fett i form av omega 3. I tillegg er det mye proteiner i hampfrø, og de er derfor populære hos veganere. Hampfrø gir også solide doser med jern, sink og magnesium.

Chiafrø

Et frø som har blitt veldig populært de siste årene er chiafrø. Disse frøene inneholder mye omega 3 og fiber, og har dessuten en geleaktig konsistens når de legges i vann. Dette gjør dem anvendelige om morsomme til matlaging.

Solsikkefrø

Med høyt innhold av E-vitamin er solsikkefrø en kilde til viktige antioksidanter. I tillegg får du i deg flere ulike typer B-vitaminer, kobber, mangan og selenium.

Gresskarkjerner

Gresskarfrø eller gresskarkjerner har høyt proteininnhold, og gir kroppen både sink, magnesium og fosfor i rikelige mengder. Disse er gode å spise som snacks, siden de er såpass store, men kan gjerne også blandes i retter for en ekstra crunch.

Sesamfrø

Sesamfrø er mineralkongen blant frøene, og gir en fin bredde med mineraler i gode doser. Særlig verdt å nevne er magnesium, sink, kalsium og jern. En daglig dose med sesamfrø burde være med i alles kosthold.

Variasjon er viktig

Som med mye annet innen kosthold, er variasjon viktig også når det gjelder frø. Siden de ulike frøene har ulikt innhold av næringsstoffer, vil det gi best effekt om du spiser litt av alt.

Hvordan kan man spise frø?

Frø kan spises på mange måter. Noen er gode som rene snacks, for eksempel hampfrø og solsikkefrø som har veldig god smak. De fleste frø er gode å blande i frokostblandinger, grøt eller hjemmebakte brød og rundstykker, og man kan ha frø i salater, og i gryteretter. Chiafrø med sin spesielle, geleaktige konsistens kan man bruke i stedet for egg ved baking, eller ha i drikker for en morsom bubble tea-aktig effekt.

Kort sagt er frø enkle å få i seg, og med alle de positive egenskapene de har burde du inkludere dem i kosten din også.

Alternative måter å få i seg frø

Er frø likevel for tørt for deg, kan du også kjøpe oljer og kapsler som har tatt vare på de sunne fettsyrene og andre egenskaper som frøene inneholder.