2Trains kostholdspyramide

Hvordan skal man legge opp et kosthold som er lett å følge og gir gode resultater? Her er en pyramide du kan bygge opp fra bunnen selv.

Dette er en forenkling av virkeligheten, men gir et greit utgangspunkt for å legge opp dine rutiner. Du bygger pyramiden fra grunnen av, og legger på de elementene som passer for deg.

Grunnlaget legges med maten du spiser

70 % av effekten av kostholdet ditt får du gjennom hva du spiser av vanlig mat. Her legges grunnlaget. Ta gode valg og tenk på de store linjene. Velg så riktig som mulig til alle måltider. Ikke undervurder det du spiser på jobb eller skole, dette utgjør ofte en stor del av det du spiser i løpet av en dag.

Prøv å få i deg en god balanse av langsomme karbohydrater, sunt fett og godt med proteiner til alle måltider, fra renest mulige kilder.

Unngå nødløsninger som en del av den daglige rutinen.

Gode rutiner i hverdagen og god planlegging av dagen gjør det enkelt å få i deg gode, naturlige og sunne matvarer. Unngå nødløsninger som en del av den daglige rutinen.

Spis ekstra sunne matvarer

Frø, nøtter, bær, og spesielt næringsrike grønnsaker bør være en fast del av kostholdet ditt

15% av effekten får du av å spise spesielt næringsrike matvarer. Få i deg vitaminene, mineralene, fettsyrene du trenger ved å spe på det grunnleggende med et variert utvalg av naturlig supermat.

Frø, nøtter, bær, og spesielt næringsrike grønnsaker bør være en fast del av kostholdet ditt. Få i deg litt forskjellig fra denne kategorien til hvert måltid du spiser, så er du ganske godt dekket totalt sett gjennom dagen. Med disse superingrediensene utfyller du kostholdet ditt til å bli tilnærmet komplett.

Gjør det hele komplett med kosttilskudd

15% av effekten kan du få gjennom grunnleggende kosttilskudd. Her får du i deg næringsstoffer som du trenger mer av på grunn av spesielle behov som livsstil, allergier, kostholdsvalg og trening.

Du må evaulere ditt eget kosthold og se hva det er svakt på. Trenger du kanskje litt ekstra proteiner i kosten? Er det litt lite Omega 3 i det du får i deg daglig? Dette kan du supplere med tilskudd.

I en del tilfeller er kosttilskudd enklere tilgjengelig enn mat. Er du på kjøretur kan en proteinshake for eksempel være et godt alternativ til å stoppe og kjøpe en pølse. Eller om du er på løpetur, så kan en banan være litt upraktisk å drasse på, mens en energigel lett kan smyges med i lomma.

en proteinshake kan være et godt alternativ til å stoppe og kjøpe en pølse

5% ekstra boost

Legger du sammen prosentene til nå, kommer du til 105%. Er det mulig? Nei. Men prinsippet er at du kan supplere med tilskudd som gir deg en ekstra edge til trening.

Med tilskudd som kreatin for eksplosiv styrke, aminosyrer for optimal restitusjon, eller en preworkout før en ekstra hard trening kan du oppleve at du får trent enda hardere enn om du hadde latt være å ta en treningsbooster.

Dette er prikken over i’en, eller den siste stenen på toppen av pyramiden. Mange begynner rett på spesialtilskudd som disse og håper på underverker, men det er viktig å huske at det meste av effekten får du gjennom grunnleggende kosthold og basistilskudd.

Foto: Nicki Twang www.twang.no