Fit for Fight med CrossFit?

Det snakkes mye om CrossFit – en av verdens raskest voksende treningsformer. Over tre artikler skal vi se nærmere på hva CrossFit egentlig er, og om du som driver konkurranserettet trening kan yte bedre på din arena med CrossFit.

Vektløfting, utholdenhet og turn. Kombiner disse og resultatet er CrossFit, et trehodet monster av en treningsform som de seneste årene har hatt eksplosiv vekst. Stadig flere sverger til allsidig, funksjonell og høyintensiv trening som CrossFit for å holde seg i form.

Hva med idrettsmenn og -kvinner som trener for å prestere best mulig i konkurranse? Kan blant andre kampsportutøvere implementere CrossFit i treningsprogrammet for å utvikle viktige fysiske egenskaper i deres sport?

Opprinnelse

CrossFit oppstod i USA på 90-tallet da tidligere turner Greg Glassman ville skape et treningsprogram rettet mot å utvikle et bredt spekter av atletiske egenskaper. Denne treningsfilosofien fikk særlig grobunn i militæret, og blant politi- og brannmannskaper som trente for å forberede seg på fysiske utfordringer i jobbene deres.

I dag er CrossFit både en treningsmetode som praktiseres i over 12 000 CrossFit-boxer verden over, og en sport med utøvere som konkurrerer i ”the Sport of Fitness”.

Hva er CrossFit?

Kort oppsummert er den magiske formelen bak denne brutale treningen konstant variasjon av funksjonelle øvelser utført med høy intensitet. Med dette som utgangspunkt og øvelser fra olympisk vektløfting, utholdenhetstrening, turn/calisthenics og strongman, er CrossFit designet for å utvikle 10 fysiske kvaliteter:

  1. Hjerte/åndedrettsutholdenhet: Kroppens evne til å samle, behandle og levere oksygen.
  2. Utholdenhet: Kroppens evne til å behandle, levere, lagre og utnytte energi.
  3. Styrke: Kroppens evne til å utvikle maksimal kraft.
  4. Fleksibilitet: Kroppens evne til å maksimere rekken av bevegelse til et gitt punkt.
  5. Kraft: Kroppens evne til å bruke maksimal styrke på minimal tid.
  6. Hastighet: Kroppens evne til å minimere tid brukt på en gjentatt bevegelse.
  7. Koordinasjon: Kroppens evne til å kombinere flere bevegelser til ett bevegelsesmønster.
  8. Smidighet: Kroppens evne til å minimere overgangen fra et bevegelsesmønster til et annet.
  9. Balanse: Kroppens evne til å justere kroppsdelene mot tyngdekraften ved å opprettholde eller flytte kroppen.
  10. Presisjon: Kroppens evne til å kontrollere bevegelse i en bestemt retning eller ved en gitt intensitet.

Variasjon – ”Routine is the enemy”

”Rutine er fienden” er et av mange mantraer blant CrossFit’ere. Nøkkelen til å stimulere kroppen maksimalt, forebygge stagnasjon og dermed gi mest mulig effektiv trening er å variere treningen – i alle fall om man følger CrossFits lærebøker. Dette gjelder ikke bare øvelser, men variasjon referer også til varighet, belastning og intensitet.

Å være ”fit” handler dermed om å beherske et bredt spekter av bevegelser, tidsdomener, og utholden så vel som maksimal styrke under både lett og tung belastning. Variasjon er derimot ikke det samme som tilfeldig. Et godt CrossFit-program er ikke en sammensetning av randomiserte øvelser, men nøye gjennomtenkt variasjon av treningen med for å øke utøverens allsidighet.

Funksjonalitet – ”Don’t use machines, become one!”

Fitness etter CrossFit-standarder dreier seg om å kunne utføre funksjonelle øvelser. Med dette menes naturlige bevegelsesmønstre som er essensielle i hverdagslige aktiviteter som å sette seg (knebøy), løfte gjenstander (markløft), løpe eller løfte egen kroppsvekt.

Funksjonelle øvelser involverer gjerne flere ledd og de store muskelgruppene. Du vil derfor sjelden se treningsmaskiner eller noen som gjør isolasjonsøvelser i en CrossFit-box.

If we train muscles we will forget movements, but if we train movements, we will never forget muscles.

Trening som fokuserer på bevegelse er både mer effektivt og sikrere når utførelsen er korrekt.

Intensitet

Intensitet er kanskje det folk flest forbinder med CrossFit – lunger som gisper etter luft, muskler som skriker etter oksygen og melkesyre opp til ørene.

I CrossFit-sammenheng defineres intensitet som mengde arbeid utført på gitt tid. Jo mer kroppsarbeid utført i løpet av treningsøkten, desto høyere var intensiteten. Og CrossFit bygger på at høyere intensitet gir bedre resultater. Øker du kapasiteten din til å utføre mer arbeid på tid, har du også økt ditt fitness-nivå.

Performance is directly correlated with intensity. Intensity is directly correlated with discomfort. (Grunnlegger Greg Glassman)

Det er likevel verdt å merke at intensitet er individuelt og er noe som trappes gradvis opp. Technique – Consistency – Intensity. Teknikk og evne til å utføre øvelsene sikkert og effektivt må være på plass før man øker intensiteten.

Variasjon, funksjonalitet og intensitet oppsummerer hva CrossFit – en treningsform med sikte på utvikling av allsidig fysisk prestasjonsevne. I de to neste artiklene skal vi se nærmere på hvordan kampsportutøvere og andre kan bruke CrossFit for å prestere bedre i deres idrett.

Les hele artikkelserien om CrossFit

  1. Fit for Fight med CrossFit
  2. CrossFit-økten for kampsportutøvere
  3. Olympisk vektløfting – ikke bare for vektløftere

Foto: Nicki Twang / www.twang.no

Les mer om CrossFit og CrossFit Christiania

Crossfitchristiania.no

CFC på Instagram

Facebook-side

AKTUELLE PRODUKTER