Stadig flere trener i kompresjonstøy. Hva er det egentlig? Få en liten innføring til kompresjon i denne guiden.

Hvorfor er det stadig flere som bytter ut de vanlige treningstightsene med kompresjonstights? Og mange som aldri har trent med trange klær i det hele tatt, som har på kompresjon under de løse klærne? Sannsynligvis fordi de har blitt glad i følelsen klærne gir, samtidig som plaggene har tekniske kvaliteter som kan gi en liten boost.

Først – en liten forklaring:

Hva er kompresjonstøy?

Kort forklart er kompresjonstøy ekstra tettsittende plagg, som ikke bare er trange men har bevegelighet og pusteevne så de egner seg til bruk under trening. De komprimerer området man har dem på – derav navnet.

De mest populære plaggene er uten tvil kompresjonstights som komprimerer hele benet. Men også plagg som gir kompresjon til leggene (calf guards eller kompresjonssokker), bare rumpa/lårene (kompresjonsshorts) og diverse overdeler er også vanlig. De har gjerne samlebetegnelsen kompresjonstrøye.

Hvordan virker kompresjonstøy?

De spesielle stoffene i plaggene presser musklene sammen og gir med dette bedre hold og blodgjennomstrømning. Plaggene hindrer at musklene får mye slag og gnisninger i og med at de holdes på plass, og blodgjennomstrømningen økes under plaggene. Dette hemmer oppbygning av melkesyre og stølhet i musklene og gir raskere restitusjon etter trening.

Ulike nivåer av kompresjon

Kompresjon kan bety flere ting ut fra ulike produsenter sine definisjoner:

Lett kompresjon

De fleste merker som lager treningsklær (for eksempel Nike, Adidas eller Under Armour) har klær som de kaller kompresjon, compression eller lignende. Disse er stort sett gode og behagelige treningsklær med en tettsittende passform, men egentlig ikke virkelig kompresjon. De sitter tett på kroppen, men komprimerer ikke musklene og gir noen spesiell effekt.

Mange liker denne formen for kompresjon fordi det ikke strammer, men de fortsatt vil ha helt tettsittende klær.

Normal kompresjon

Noen produsenter satser på klær som har tekniske kvaliteter ut over at de er trange, og det er disse som er genuine kompresjonsklær. Eksempler på produsenter som lager gode kompresjonsplagg er Skins, 2XU og Sub Sports. Du kjenner med en gang du tar på deg en ekte kompresjonstights at den strammer på en helt annen måte enn en standard treningstights.

2Train har valgt å satse på kompresjonstøy fra Skins i vår nettbutikk fordi vi mener disse plaggene er de beste. Men alle disse produsentene har spesielle tekniske materialer og er sammensatt på avanserte måter for å gi den rette kompresjonen.

Kraftig kompresjon

Noen plagg er laget med ekstra kraftig kompresjon, og har så stramme og tykke stoffer at de egentlig ikke er egnet til å trene vanlig i. Disse har gjerne betegnelsen «recovery», «restitusjon» eller lignende, og er ment til bruk etter trening for å gi musklene optimal restitusjon. For eksempel bruker spillerne i flere store fotballklubber restitusjonstights etter trening etter anbefaling fra fysioterapeuten.

Foto: Nicki Twang / www.twang.no

Til trening og restitusjon

Akkurat som enkelte kosttilskudd, er kompresjonsklær også best om de brukes både under og etter trening. Musklene har godt av økt blodtilførsel både under aktivitet og når de skal restituere seg etter økten. Derfor er det best å ikke skifte med en gang, men gjerne beholde kompresjonstøyet på 30-60 minutter etter at treningen er ferdig.

Skadeforebygging

Ved å holde musklene på plass og unngå for mye bevegelse i muskulaturen, kan man holde skader bedre i sjakk og forebygge enkelte belastningsskader.

For eksempel ser du veldig mange løpere og kampsportutøvere med kompresjonssokker eller calf guards. Dette er fordi disse plaggene er bra for leggmuskulaturen og kan hjelpe mot beinhinnebetennelse.

Har du tendenser til problemer med skuldermuskulaturen, kan en kompresjonstrøye være til hjelp.

Hva slags trening egner kompresjonstøy seg til?

Det er mest dine personlige preferanser som avgjør hva som passer. Men innen lagidretter som håndball, fotball, ishockey, rugby, basket og amerikansk fotball er kompresjon mye brukt. Også for løpere, triatleter, og andre utholdenhetsutøvere er kompresjonstøy mer regelen enn unntaket. Innen kampsport som boksing, kickboksing, MMA og bryting, crossfit, dans og annen trening som belaster kroppen er kompresjon populært. Også innen styrketrening, kroppsvektstrening, parkour og lignende finner du mange som sverger til kompresjon.

Kontroverser rundt kompresjonstøy

Det finnes noen kontroverser rundt kompresjonstøy, og en del uttalelser som går ut på at kompresjonstøy ikke har noen effekt. Det er viktig å ta all markedsføring med en sunn dose skepsis, og dette gjelder selvfølgelig også uttalelser fra klesprodusenter.

Enda viktigere er det å prøve selv og se hvilke erfaringer man gjør seg.

Som vi har vært inne på, er det stor forskjell på kompresjonstøy når det gjelder grad av kompresjon og andre tekniske detaljer, så en helt generell vurdering av alle kompresjonsklær vil ikke være rettferdig.

Det er uansett ingen tvil om at kompresjonstights, -trøyer og andre kompresjonsplagg fra en kvalitetsleverandør gir en helt annen opplevelse på kroppen enn vanlige, trange treningsklær. For mange er det en før- og etter-fase fra man faktisk har prøvd å trene med kompresjon – man blir fort vant til følelsen de gir under trening.

Foto: Nicki Twang www.twang.no

POPULÆRT KOMPRESJONSTØY

 

About the author