Preworkouts blir stadig mer populært å bruke. Preworkout forkortes ofte PWO og er et samlebegrep for kosttilskudd man tar før trening for å få mer ut av treningsøkten.

Selv om det ikke er noen streng definisjon på hva som er en preworkout og hva som er andre kosttilskudd, er det gjerne noen fellestrekk i den typiske preworkout-oppskriften. Vanligvis er dessuten en PWO sammensatt av ulike ingredienser for å gi flere effekter på en gang, mens andre tilskudd ofte er renere med fokus på en og en ingrediens.

Typer preworkout

Det er i hovedsak fire effekter man er ute etter når man tar preworkout:

  • Fokus
  • Utholdenhet
  • Energi
  • Blodgjennomstrømning

Disse effektene kan gå litt over i hverandre, men de fleste preworkout-produkter inneholder ingredienser som skal gi økning i en eller flere av disse kategoriene.

Fokus handler om at man føler seg mer intens under treningen, særlig etter hvert som man blir sliten. Da kicker «fokus»-ingrediensene inn og hjelper deg til å fortsette å kjøre på. Koffein er en av de viktigste ingrediensene i mange preworkouts for å oppnå denne effekten.

Utholdenhet handler om at man klarer å pushe seg litt lenger, som kan ha å gjøre med nitratnivåer, grensenivået for melkesyre og O2-opptak. Ingredienser som påvirker NO2 er gjerne relatert til disse effektene, som for eksempel Arginin.Noen preworkouts har fokus på pump og blodgjennomstrømning, og inneholder spesifikke ingredienser som gjør at blodet flyter bedre gjennom kroppen. Citrulline er et eksempel på en ingrediens som gir tydelige blodårer og pump.

Energi kan være en mental ting og relatert til koffein og arginin, eller så kan det være tilskudd som bidrar til atp-pc i muskelcellene, som kreatin og kalium.

Ut over disse ingrediensene er det gjerne både vitaminer, mineraler og diverse aminosyrer for å gi best mulige synergier og maksimere opptaket.

N.O. Xplode er en populær Preworkout.

Trygg bruk av PWO

Som med noen andre tilskudd, er det også flere preworkout-produkter som selges i utlandet eller av useriøse aktører i Norge som ikke er innenfor reglene for doping. Det er derfor viktig å sjekke ingredienslisten på produktene man inntar, siden det er utøveren selv som er ansvarlig ved en eventuell dopingkontroll.

Handler du preworkout fra utenlandske nettsteder eller på reise kan du få tak i kratige saker. Disse kan selvfølgelig ha en effekt på treningene, men vær oppmerksom på at disse også kan ha helseskadelige effekter og slå ut positivt på dopingprøver.

Foto: Nicki Twang www.twang.no

 

About the author