Olympisk vektløfting – ikke bare for vektløftere

Er styrke, kraft, hurtighet og smidighet viktige egenskaper for deg? Da burde du se nærmere på olympisk vektløfting!

CrossFit og olympisk vektløfting

Svære menn og kvinner i trikoter og klakksko som hiver rundt på flerfoldige kilo under OL. Dette er bildet mange har av olympisk vektløfting. Men mange av øvelsene innen CrossFit er hentet fra nettopp olympisk vektløfting, en idrett hvor målet er å løfte mest mulig vekt fra bakken og over hodet.

Olympiske løft er nemlig ikke bare for vektløftere. Det er også eksepsjonelle øvelser for utvikling av atletiske egenskaper hos mange typer utøvere!

Hvorfor trene olympisk vektløfting?

Vektløfting består av to konkurranseløft: rykk (snatch) og støt (clean & jerk). Deltakerne får tre forsøk i hver disiplin og de to beste løftene legges sammen til en totaltsum.

Rykk (snatch)

I denne videoen kan du se et eksempel på et rykk av den kinesiske vektløfteren Lu Xiaojun. Xiaojun konkurrerer her i 77 kg-klassen og rykker massive 176 kg!

Støt (clean & jerk)

Og her støter russiske Dmitry Klokov 232 kg i 105 kg-klassen.Når man ser disse videoene blir det åpenbart at olympiske løft krever en rekke velutviklede egenskaper foruten ren eksplosiv styrke. Vektløftere må ha en enorm hurtighet for å komme under vektstangen, fleksibilitet og smidighet for å ta imot tunge vekter i dype posisjoner og stabilisere dem over hodet. I tillegg kreves god balanse for å stå stødig med mye kraft i bevegelse, samt god kroppsbeherskelse og presisjon.

«All sports require different amounts of muscle synchronization, balance, flexibility, and coordination as well as strength, speed, power, and metabolic development. Olympic weightlifting provides development in all these areas.» —Philip Sabatini

Hvis vi ser tilbake på «the ten skills» fra den første artikkelen om CrossFit, skjønner vi hvorfor olympisk vektløfting spiller en så stor rolle i CrossFit-trening. Det er rett og slett en uovertruffen metode for trening av et bredt spekter av atletiske egenskaper.

  1. Hjerte/åndedrettsutholdenhet: Kroppens evne til å samle, behandle og levere oksygen.
  2. Utholdenhet: Kroppens evne til å behandle, levere, lagre og utnytte energi.
  3. Styrke: Kroppens evne til å utvikle maksimal kraft.
  4. Fleksibilitet: Kroppens evne til å maksimere rekken av bevegelse til et gitt punkt.
  5. Kraft: Kroppens evne til å bruke maksimal styrke på minimal tid.
  6. Hastighet: Kroppens evne til å minimere tid brukt på en gjentatt bevegelse.
  7. Koordinasjon: Kroppens evne til å kombinere flere bevegelser til ett bevegelsesmønster.
  8. Smidighet: Kroppens evne til å minimere overgangen fra et bevegelsesmønster til et annet.
  9. Balanse: Kroppens evne til å justere kroppsdelene mot tyngdekraften ved å opprettholde eller flytte kroppen.
  10. Presisjon: Kroppens evne til å kontrollere bevegelse i en bestemt retning eller ved en gitt intensitet.

Funksjonalitet og relativ kraft

De to hovedløftene – rykk og støt – involverer mange av kroppens ledd, og svært mange muskler er i arbeid under hele eller deler av løftene. Dette gjør vektløfting til funksjonelle øvelser med god overføringsevne til andre idretter.

Noe av det mest verdifulle man kan hente fra trening av olympiske løft er utvikling av kraft, eller kroppens evne til å bruke maksimal styrke på minimal tid. Vektløfting er vist å ha unike egenskaper når det gjelder å skape nevrologiske og muskulære tilpasninger, som trener utøveren til å effektivt aktivere flere muskelfibre raskt. Og eksplosiviteten dette resulterer i kan gi store fordeler for nesten alle typer idrettsutøvere.

«The mere practice of the Olympic lifts teaches an athlete how to apply large amounts of force. Part of the extraordinary abilities of an Olympic lifter arises out of his having learned how to effectively activate more of his muscle fibers more rapidly than others who aren’t trained to do so. This becomes extremely important for athletes who need to remain at lower body weights for athletic purposes but need to learn how to apply greater force.» —Artie Dreschler

I videoen over er det ikke annet enn imponerende hvor mye kraft 77 kg lette Lu Xiaojun produserer relativt til hans kroppsvekt. Dette er grunnen til at olympiske løft er en viktig del av treningsprogrammet til for eksempel sprintere. Også kampsportutøvere vil kunne dra god nytte av bedre hurtighet og eksplosivitet gjennom vektløfting – uten å bygge mer kroppsmasse.

Teknikk – «check yourself before you wreck yourself»

Ikke minst gir olympiske løft mye glede i treningen. Ettersom løftene er vanskelige og komplekse gir det en helt egen mestringsfølelse å beherske dem. Men den tekniske vanskelighetsgraden betyr også at du bør begynne med oppfølging av en trener eller med god instruksjon. Dette sørger ikke bare for å holde deg skadefri, men hjelper deg i tillegg å få maksimalt ut av fordelene ved olympisk vektløfting.

Les hele artikkelserien om CrossFit

  1. Fit for Fight med CrossFit
  2. CrossFit-økten for kampsportutøvere
  3. Olympisk vektløfting – ikke bare for vektløftere

Foto: Nicki Twang / www.twang.no

Les mer om CrossFit og CrossFit Christiania

Crossfitchristiania.no

 

Følg @crossfitchristiania

 

Lik CFC på Facebook

 

PRODUKTER TIL VEKTLØFTING