Slik tar du på boksebandasje

Lurer du på hvordan du tar på boksebandasjer? Det er ikke så vanskelig! Se video og les om de to vanligste måtene å ta på boksebandasjer i denne artikkelen.

Trener du boksing, burde du beskytte både hender og hansker med boksebandasjer. Det finnes mange metoder å gjøre det på, men det viktigste er at du beskytter hender, knoker, fingre og håndledd.

Boksebandasjer ser komplisert ut på proffbokserne eller i boksefilmer. Men her brukes ofte både teip, bandasje og ekstra polstring, noe som ikke er nødvendig for vanlig boksetrening. Her har boksehanskene mer enn nok polstring, boksebandasjene legger du enkelt på selv på rundt et minutt per hånd.

Her kan du se Niklaus fra TOP TEN legge boksebandasjer med de to beste og mest vanlige metodene:

Slik tar du på boksebandasjer – tradisjonell metode.

 

 

Den vanligste og greieste måten å surre på seg boksebandasjen er denne. Den gir god støtte til håndledd, tomler og fingre. Metoden er enkel og uten hokus pokus og fungerer bra for de aller fleste.

Begynn med å feste boksebandasjen i tommelen. Pass på at riktig side er inn mot hånden, slik at borrelåsen kommer riktig vei når du er ferdig. Dette er noen ganger markert med «denne siden inn». Eller så er det enkelt å se hvilken side sømmen går på – det er denne siden som skal være innerst.

  1. Surr boksebandasjen noen ganger rundt håndleddet før du surrer oppover hendene og opp til knokene. La bandasjen gå litt nedenfor knoken, slik at også litt av fingeren er dekket men det første leddet er fritt.
  2. Ikke stram for hardt, men bandasjen skal heller ikke henge løst rundt hendene. Finn en passe mellomting.
  3. Hold hele tiden håndledd og fingre stabilt. Av og til kan du kjenne etter hvorden bandasjen sitter ved å knytte neven.
  4. Surr tilbake ned mot håndleddet.
  5. Gå en runde rundt tommelen, fest bandasjen rundt håndleddet og gjenta en gang til. Nå er tommelen sikret.
  6. Se an hvor mye bandasje du har igjen og surr videre rundt håndledd og knoker. Avslutt på håndleddet.
  7. Gjenta på den andre hånden.

Slik tar du på boksebandasjer med ekstra knokestøtte

En populær måte å surre på seg boksebandasjene som gir en ekstra god støtte til knokene og føles bra rundt knyttneven. Metoden er litt mer avansert enn den tradisjonelle surringen, men er manges favoritt.

  1. Begynn med å feste boksebandasjen i tommelen. Pass på at riktig side er inn mot hånden.
  2. Surr boksebandasjen noen ganger rundt håndleddet før du surrer oppover hendene og opp til knokene.
  3. Hold hele tiden håndledd og fingre stabilt. Av og til kan du kjenne etter hvorden bandasjen sitter ved å knytte neven.
  4. Gå en runde rundt tommelen, fest bandasjen rundt håndleddet og gjenta en gang til. Nå er tommelen sikret.
  5. Legg bandasjen mellom lille-og ringfinger og fest rundt håndleddet Gjent videre bortover til pekefingerem slik at boksebandasjen ligger en gang mellom alle de forreste fingene.
  6. Se an hvor mye bandasje du har igjen og surr videre rundt håndledd og knoker. Avslutt på håndleddet.
  7. Gjenta på den andre hånden.

Ulike typer boksebandasjer

Det finnes både korte og lange boksebandasjer, og man kan få dem med bomullsstoff eller i elastisk variant. Hva som er best her, er bare en smakssak. Hvorfor ikke prøve både elastiske og tradisjonelle boksebandasjer for å se hva du liker best? Det viktigste er at de er surret riktig på.

 

KJØP BOKSEBANDASJER HOS CombatStore.no